Sommardialogen 2017

Deltagarna vid Sommardialogen 2017
Platsen för Sommardialog 2017 var Gällöfsta konferens i Kungsängen, utanför Stockholm 15/8 kl 17:30 – 18/8 kl 12:00

Hur kan lärosäten och vårdens praktik utveckla och stärka sambandet mellan förbättringskunskap och interprofessionell kompetens? Detta var det övergripande temat för Sommardialogen 2017.

Målsättningen för dagarna var att inom hälso- och sjukvård tydliggöra

  • kopplingen mellan interprofessionell praktik och förbättringskunskap, och
  • betydelsen av interprofessionellt lärande och lärande om förbättringskunskap i grundutbildningarna

Fyra teman

Sommardialogen genomfördes i interaktiva seminarier med fyra olika tema (alla filer i nytt fönster, pdf):

  1. Vad är interprofessionell kompetens och hur avspeglas detta i lärandemål under grundutbildning?

    Från tema 1. Johanna och Hampus inleder.

    Introduktion: Interprofessionellt lärande och interprofessionell praktik – Johanna Dahlberg
    Diskutera i nya grupper och samla argument för din “hemmagrupp”.
    • Vad är essensen av interprofessionellt arbete?
    • Behövs särskilda kompetenser?
    • Kan dessa uttryckas i lärandemål?

  2. Hur ser kopplingen ut mellan interprofessionell kompetens och förbättringskunskap inom hälso- och sjukvård?

    Tema 2 Bo Bergman inleder.

    Pre Mortem – introduktion – Bo Bergman, Svante Lifvergren, Susanne Gustavsson
    Dokumentation: Gruppövning Pre-Mortem
    The Pre-Mortem = en enkel teknik för att rädda projekt från att misslyckas.

  3. Hur utbildar vi för interprofessionell kompetens kopplat till förbättringskunskap?

    Tema 3 Cristin Lind ger inspel.

    PROJEKTET LÄRMODELLER om kvalitetsregister i medicin- och vårdutbildningarna – till gagn för vårdens förbättringsarbete – Ebba Berglund, Cristin Lind, Madalina Ohrberg, Representanter från delprojekten, Margareta Albinsson.
    Hur skapar man patientsamverkan i förbättring på riktigt? Cristin Lind.
    Redovisning från gruppdiskussion.

  4. Vilka förutsättningar krävs i praktiken för att involverade aktörer ska kunna bidra till interprofessionellt arbete?

    Tema 4 Helle Wijk inleder.

    Frågor och struktur för workshopen. Michael Bergström, Staffan Pelling, Catrine Jacobsson och Helle Wijk.
    Sex tänkande hattar, Edward de Bono
    Microsystems in Health Care: Part 1. Learning from High-Performing Front-Line Clinical Units, artikel av Nelson, Batalden, Huber, Mohr, Godfrey, Headrick, Wasson.

Förberedelsematerial som skickades ut till deltagarna före Sommardialogen.

Debattämnen sista dagen:

  • Interprofessionell praktik är bästa modellen till en effektivare och säkrare vård
    Grupp 1 + och Grupp 2 –
  • Förbättringskunskap är bästa sättet för att uppnå en ökad patientsäkerhet
    Grupp 3 + och Grupp 4 –
  • Hierarkier och traditionella organisationer är barriärer för att få interprofessionella team att bedriva förbättringsarbete
    Grupp 5 + och Grupp 6 –