Förbättringskunskap är numera integrerat i utbildningen på flera universitet och högskolor, i kurser och kurserursmoment, samarbetsprojekt och löpande kontakter på lokal, nationell och internationell nivå och med stöd av olika aktörer och i olika former.
Syftet är att studenterna ska…
- lära känna och pröva de metoder som idag används för att förbättra arbetssätt, arbetsrutiner och vård- och omsorgsprocessen
- få ökad förståelse för hur utvecklings- och förbättringsarbete kan bli meningsfullt och framgångsrikt
I dag får studenter redan tidigt i utbildningen uppgifter att genomföra egna förbättringsarbeten tillsammans med medarbetare vid de enheter de har kontakt med. När de är ute på sin sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU, kan de med fräscha ögon se hur arbetssätt fungerar och föreslå förändringar att testa för att söka efter och utveckla nya bättre arbetssätt.
Nationella plattformen för förbättringskunskap har varit pådrivande i detta.
För att utveckla sjukvården
Förutom som del i grundutbildningarna finns numera förbättringskunskap i masterutbildningar, t ex på Jönköping University, Linnéuniversitetet och Chalmers med flera. Det finns även med som en del i utbildningen för ST-läkare.
Alla yrkesgrupper ska kunna vara med i förbättrings- och förnyelsearbetet av den framtida vården.
För yrkesverksamma
Förutom som del i grundutbildningarna finns numera förbättringskunskap i masterutbildningar, på flera lärosäten.